A padokon túl” – Alternatív tanulási formák európai perspektívában
2025. november 21. 14:00 (péntek)

A padokon túl” – Alternatív tanulási formák európai perspektívában
Disszeminációs konferencia a külföldi tapasztalatokról a Csokonai Nonprofit Kft. szervezésében

2025. november 21. péntek, 14:00-18:30

 

 

13:30 – Érkezés

 

14:00–14:15 – Köszöntők

 

14:15–14:35 Martin Kleinfelder-Roter Baum Berlin-menedzser előadása

 

14:35–14:55 Ulrich Glaess, director Kontrapunkt gGmbH / International Munich Art Lab (IMAL)  előadása

 

14:55-15:10 Kávészünet, Kérdések, reflexiók

 

15:10-15:30 München – „A kultúra mindenkié – a közönségszervezés és megtartás új formái” 

Flaisz Vanda, Németh Áron beszámolója

 

15:30-16:00 Hamburg – az alacsonyküszöbű szolgáltatások kreatív formái

Gáspár Anna beszámolója

 

16:00- 16:20 Frankfurt, München – új utak, új módszerek a fenntartható programokban

Barta Ildikó, Farkas Réka, Pilár Kata beszámolója

 

16:20- 16:40  Berlin

Deme Johanna, Fehér Balázs beszámolója

 

16:40- 17:00 Belgium

Farkas Réka beszámolója

 

17:00–17:20–Kávészünet

 

17:20-17:40 A tanulás szöveteNonformális tanulás művészeti eszközökkel

Papp Anett Textil művész, Growing design specialista, Oktató előadása 

 

17:40– 18:00 Örökség, kreativitás, befogadás – A nem formális oktatás perspektívái Európában

 Biró Dániel – kreatív vezető, Laterna Magica

 

2024-ben a Csokonai Nonprofit Kft. sikeres pályázatot nyújtott be az Erasmus plusz rövid futamidejű mobilitási projektek a felnőtt tanulási szektorban (KA122-ADU) felhívásra, amelyben leírt célokat a 2025-ös évben tervezi megvalósítani („KÖZÖSEN A KÖZÖSSÉGEKÉRT – intergenerációs programok adaptálása a hazai közművelődésbe” 2024-2-HU01-KA122-ADU-000283533). Az intézmény hosszú távú célja a társadalmi felelősségvállalásának növelése, példamutató, európai szinten is jól használható jógyakorlatok kidolgozása a közművelődésben, a tudatos kultúra fogyasztás promotálása és a helyi szükségletek és igények kielégítése és a generációk közötti non formális tanulási formák fejlesztése.

Jó gyakorlatok tanulmányozása céljából 2025-ben 9 fő kulturális szakember utazott ki  német és belga nyelvterületre, hogy hasonló intézményrendszereket látogasson és szakmai továbbképzéseken vegyen részt inklúzió, ageing, intergenerációs programok terén. A szakembereink fenntarthatósági megoldásokat, különböző új és érdekes kulturális és közösségszervezői gyakorlatokat osztanak meg.

A pályázat keretében lehetőség nyílik arra, hogy külföldi partnerek, szakértőket hívjunk meg Budapestre a november 21-én 14:00-18:00-ig tartandó konferenciára.

A konferencia célja, olyan non formális tanulási módszerek bemutatása, amelynek a célcsoportjai a gyerekek és fiatalok, illetve az intergenerációs programok kapcsán a középkorú és idősebb generáció is. Az alkalmon olyan magyar előadókat is meghívunk, akik művészként, vagy szervezőként több nemzetközi projektben is részt vettek.

A nap lehetőséget ad arra, hogy a résztvevő előadók és a közönség összehasonlítsa a különböző megközelítéseket szakmai beszélgetések keretében.

Várunk minden neveléssel, oktatással foglalkozó szakembert és laikus érdeklődőt, aki szívesen merítene a felvonultatott ötlettárból, vagy kapcsolódna az alternatív pedagógiákhoz szakmai kapcsolatrendszeren keresztül.

 

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött!

Regisztrációhoz katt ide.

A meghívott előadókról:

 

Martin Kleinfelder: Roter Baum Berlin

 

Roter Baum Berlin UG (haftungsbeschränkt), nonprofit vállalkozásként működik („gemeinnützige Unternehmergesellschaft“) azzal a céllal, hogy ifjúsági támogatási feladatokat lásson el. Számos állandó projektje van, mint például az „Anna Landsberger” ifjúsági központ, a „Buntes Haus” többgenerációs oktató- és közösségi ház, valamint a „Zentrale”, amely egy részvétel- és kultúra-központ. Fontos céljuk a fiatalok társadalmi integrációjának elősegítése, az etnikai, társadalmi és kulturális háttérrel rendelkező emberek egyenlő lehetőségeinek biztosítása, valamint az előítéletek, rasszizmus és társadalmi igazságtalanságok elleni aktív fellépés. Nem csak helyi projektekkel foglalkoznak, hanem nemzetközi programokat is szerveznek: Erasmus+, Európai Szolidaritási Testület (ESC), ifjúsági mobilitások, cserediákok, fiatalokkal együttműködve. A nyári táborok (“Ferienfahrten”) is részei tevékenységüknek; ezek célja, hogy fiatalok önállóságot tapasztaljanak meg, és új élményeket szerezzenek, távol a mindennapi környezettől.

Munkájuk során alkalmazzák a nem-formális oktatás módszereit – művészetet, zenét, táncot, közösségi műhelyeket, környezeti nevelést –, hogy élményeken keresztül fejlesszék a képességeket és a társadalmi tudatosságot. A szervezet egyik központi értéke, hogy mindenkivel tisztelettel és kíváncsisággal találkoznak, függetlenül az illető etnikai, társadalmi vagy kulturális háttérétől.

 

Martin Kleinfelder vezetőként dolgozik a szervezetben. Ebben a szerepkörben körülbelül 48 teljes munkaidős alkalmazottat és 5 önkéntest koordinál összesen hat helyszínen. Moderátorként irányítja a csapatot, lehetővé téve az alkalmazottak részvételét és beépítve a különböző nézőpontokat.

Munkájának különös hangsúlyt fektet a fiatalok részvételére. Meggyőződése, hogy a sikeres ifjúsági munka csak akkor lehetséges, ha a fiatalok aktívan részt vesznek, és fizikai és szellemi szabadsággal rendelkeznek. A munka a 6 és 27 év közötti fiatalokra irányul, és különösen élvezi a tinédzserekkel és a fiatal felnőttekkel való munkát.

Innovatív koncepciókat dolgozott ki ifjúsági központok számára, beleértve az Anna Landsberger Nemzetközi Ifjúsági Központot is. Az elmúlt években olyan mobil ifjúsági központok fejlesztésére összpontosított, amelyek közvetlenül a fiatalokhoz nyújtanak szolgáltatásokat – beleértve két kisbuszos projektet és egy Németországban egyedülálló hajón működő ifjúsági központot.

Nemzetközi szinten is aktív tanácsadóként. Szakmai konferenciákra hívták előadások tartására, és nemzetközi kontextusban tanácsot adott ifjúsági központoknak. Különböző országok partnerszervezeteivel együttműködve ifjúsági eszközöket, módszereket és stratégiákat fejlesztett ki, amelyek a youthcentres.eu platformon érhetők el.

Az Ifjúságjóléti Bizottság állampolgári képviselőjeként különösen elkötelezett a nyílt gyermek- és ifjúsági munka iránt. A releváns projektek szószólójának tekinti magát, és szakmai szakértelmével hozzájárul az ifjúságjóléti tervezéshez, az ifjúságtámogatási tervhez és az ifjúságjólét további fejlesztéséhez.

 

Ulrich Glaess- IMAL, München

 

Az IMAL, vagyis International Munich Art Lab, München egyik fontos ifjúságiművészeti és kreatív nevelési projektje, amely a Kreativquartierben, Leonrodplatz környékén működik. Az IMAL célja, hogy a művészetet, kreativitást, képzést és társadalmi részvételt összekösse, különösen fiatalok számára (16-24 éves korosztály), akiknek segít eligazodni az iskolai, képzési és karrierlehetőségek között. A projekt arra épít, hogy ne csak művészeti készségeket adjon át, hanem segítsen a fiataloknak a személyes fejlődésükben, önismeretükben, felelősségvállalásban, és abban, hogy aktív részesei legyenek közösségeiknek. Az IMAL egyik fő működési módja a Musiktheater (zeneiszínházi) program: a résztvevők két év alatt – teljesen az alapoktól – kidolgoznak egy saját darabot, amelyet aztán nyilvános előadás formájában mutatnak be. Nem csak színpadi előadásokkal foglalkoznak: az IMAL része az h.ALLE – Atelier & Repaircafé, egy olyan nyitott műhely és közösségi tér, ahol workshopok, alkotóprogramok, barkácsolás, kreatív tevékenységek zajlanak, szombatonként ingyenesen elérhető mindenki számára. Az IMAL nem elszigetelt projekt: része a Kreativquartier városi fejlesztési stratégiájának, amely célul tűzte ki, hogy a régi Luitpold kaszárnya területén, Leonrodplatz közelében új kulturális, művészeti és közösségi terek jöjjenek létre

 

 

Papp Anett Textil művész, Growing design specialista

 

A nonformális tanulási környezetek lehetőséget adnak a résztvevőknek, hogy biztonságos, inspiráló és aktív közegben fedezzék fel saját gondolataikat, kapcsolódásaikat és kompetenciáikat. Az előadás három, különböző célcsoportokkal megvalósított alkotásalapú pedagógiai gyakorlaton keresztül mutat be módszertani megközelítéseket, amelyek a test, az anyag és a közösség bevonásával támogatják a tanulási folyamatot.

A Xrix-Xrax programsorozat mozgásból és vizualitásból építkező gyerekfoglalkozásai a ritmus, érzékelés és közös alkotás erejét hozzák játékos formában. A MAP – Megértés, Alkotás, Professzionalizáció program a felnőtt tanulók szakmai önazonosságát támogatja vizuális térképezés és reflexív gyakorlatok segítségével. A Fashion System Game pedig egy kártyajáték-alapú, közösségi tanulási eszköz, amely a divatrendszer komplexitását teszi átélhetővé és közösen alakíthatóvá, erősítve a kritikai gondolkodást és a rendszerszintű látásmódot.

A három projekt közös vonása, hogy a résztvevők aktív alkotókká válnak, nem csupán befogadókká. A művészet és a design itt nem illusztráció, hanem tanulásszervező erő, amely hidat képez különböző életkorok, közösségek és tudásterületek között.

 

Dr. Papp Anett DLA textiltervező, kutató és oktató, a Széchenyi István Egyetem Design Campusának egyetemi docense. Munkájában a kézművesség, a design és az élő rendszerek határterületeit kutatja, különös hangsúllyal a biodesign és a növényi struktúrák textiltervezésbe való integrálásán. Oktatási és művészeti gyakorlataiban központi szerepet kap a test, az anyag és a közösség bevonásán alapuló tanulás, valamint a kísérletező, érzékelésre épülő módszerek. Az általa fejlesztett programok – például a Xrix-Xrax gyerekfoglalkozás-sorozat, a MAP szakmai önismereti térkép és a Fashion System Game – különböző korosztályokat és tudásterületeket kapcsolnak össze. Nemzetközi hálózatokban is aktív, munkái egyszerre reflektálnak társadalmi és ökológiai kérdésekre, miközben hidat építenek a művészet, a design és a természettudományok között. Munkáit olyan rangos nemzetközi eseményeken mutatták be, mint a Milan Design Week, a Dubai Design Week, Holland Design Week, London Design Festival.

 

 

Biró Dániel – kreatív vezető, Laterna Magica

 

Az előadás betekintést nyújt abba, hogyan fejleszthetők a digitális, interkulturális és kreatív kompetenciák művészeti és játékos tanulási formák révén. A prezentáció középpontjában az élményalapú és az alkotásközpontú tanulás áll, amely hidat épít generációk, kultúrák és társadalmi csoportok között. A bemutatott példák bizonyítják, hogy a nem formális oktatás nem csupán kiegészíti a hagyományos tanulási formákat, hanem új utakat nyit az inkluzív, kreatív és innovatív tudásátadás felé. A prezentáció célja inspirációt nyújtani azoknak az oktatóknak és közművelődési szakembereknek, akik a tanulást a közösségteremtés és kulturális párbeszéd eszközeként szeretnék megújítani.

 

Biró Dániel több mint 15 éve foglalkozik kulturális és oktatási programok tervezésével, megvalósításával és disszeminációjával. Munkája középpontjában az európai együttműködések, a nem formális oktatás, valamint a kulturális örökség és kortárs művészetek összekapcsolása áll.

 

A program az Európai Unió Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg.
Pályázati azonosító: 2024-2-HU01-KA122-ADU-000283533